Fem saker alla framgångsrika centrumledare gör

Som centrumledare så spelar du en nyckelroll i din handelsplats framgångar. Men en handelsplats är stundom en komplex organism som är i ständig förändring. Vi har pratat med ett gäng centrumledare om vad de anser vara framgångsfaktorer i arbetet med att styra förändringen och skapa en bra handelsupplevelse.


Var ute i butikerna

Som ledare för din handelsplats är det av yttersta vikt att bygga relationen med butikerna och skapa en förståelse för dina hyresgästers behov. Din uppgift är att alliera butikerna och bygga en “vi-känsla”.

En god relation till butikerna kommer att vara till stor nytta när du lägger upp kampanjer, samlar in erbjudanden och planerar kommande aktiviteter på handelsplatsen.


Benchmarka konkurrenterna

Titta på vad de konkurrerande handelsplatserna i ditt primära upptagningsområde gör. Analysera vilka framgångsfaktorer de har, vad de gör rätt och vad de gör fel. Detta är nyckeln till att kunna förbättra din egen handelsplats och differentiera den. Om du kan erbjuda det dina konkurrenter inte har så tar du snabbt positionen som nummer ett.


Förnya, Förnya, Förnya

Bejaka förväntningarna om förnyelse på din handelsplats. Prata med besökarna; hur spenderar de sin dag på handelsplatsen? Vad är viktigt för dem i shoppingupplevelsen? Vad skulle du kunna ändra på för att göra den ännu bättre? Vad för inköp gör besökaren här? Vilka inköp har ersatts av onlinehandel?

Konsumenten idag ställer allt högre krav på handelsplatsupplevelsen, därför är det extra viktigt att försöka se handelsplatsen ur besökarens perspektiv när det kommer till nyckelfaktorer som butiksmix, underhållning och tillgänglighet.


Bekvämlighet

Fundera på hur du som representant för handelsplatsens ägare och butiker kan bli ännu bättre på bekvämlighet och tillgänglighet. Vad kan vi erbjuda i form av upplevelser, parkering, cafe/restaurang och underhållning? Kan vi ha kundaktiviteter oftare och hur skapar vi ett diversifierat utbud som passar en så bred målgrupp som möjligt?

Kanske är det dags att se över de digitala kontaktytorna du har mot kunderna. Finns det någon teknisk lösning som kan sätta er på på kartan som en handelsplats i framkant?


Belöna lojalitet

Belöna dina bästa kunder för att de återkommer till din handelsplats och visa att de är viktiga för er. Värdecheckar, gratis parkering eller en fikabjudning är populärt och uppskattat av kunderna. Vi har hjälpt till att sätta upp stabila partnerskap i form av prenumerationer på tidningar, böcker och taxiresor för handelsplatser att belöna sina lojala kunder.

Glad kund = glad handelsplats!

8 vattentäta tips för en lyckad Black Friday kampanj.

Vad är Black Friday?

Black Friday är ett handelsfenomen från USA, där det är den största handels och readagen. Namnet härstammar från Philadelphia där det etableraes 1961 och fenomenet springer ur att människor i och med högtiden Thanksgiving -som alltid äger rum på en torsdag- får en klämdag som handeln har sett en möjlighet att marknadsföra som årets stora shoppingdag.

I Sverige har Black Friday etablerats mer och mer de senaste åren och 2017 så förväntas fenomenet breda ut sig mer än någonsin.


För att du som nyckelspelare i centrumorganisationen ska lyckas med en lyckas med din Black Friday kampanj så har vi sammanställt en lista på våra hetaste tips:

 

  1. Kommunicera

    Berätta för dina kunder genom att annonsera, skicka ut DR, SMS- och/eller E-postutskick. För bästa effekt så säkerställ att kunden förstår vart den ska, när kampanjen gäller och framförallt att ett besök till handelsplatsen kommer att löna sig. Kom framför allt ihåg att vara livfull i din kommunikation och utnyttja de digitala kanalernas styrka. Du vet väl om att du kan använda animerade GIF-bilder när du kommunicerar via e-post? (Se exempel på effektfulla GIF-kampanjer via e-post här: https://mailbakery.com/blog/25-wonderful-examples-of-animated-gifs-in-email-marketing-templates/ )Som extra krydda så kan det vara värt att tänka till två gånger om detfinns något annat incitament att kommunicera för att locka besökare. T ex:

    Utnyttja knapphetsdilemmat
    De mest attraktiva varorna tar slut fort, fort, fort under reorna. Besök oss NU för att säkerställa att inte någon annan fyndar dina favoriter.

    Lockbete
    Bjud på en kaffe med en voucher på handelsplatsens café

    Sista minuten
    Gå ut med en påminnelsekampanj i ett sent skede under perioden med utökade prissänkningar i utvalda butiker.

    Tävling
    Lotta ut något till besökarna. Julen står för dörren så chansen att vinna ett presentkort på din handelsplats är kanske anledning nog för ett besök?


     

  2. Leverera

    Säkerställ att satsningen lever upp till besökarnas förväntningar. En stor kampanj i samband med Black Friday kommer med höga förväntningar på bra shopping och bra priser. Kundens glädje kan bli kortvarig om dennes ansträngning inte bemöts med vad den förväntar sig.


     

  3. Få med hela handelsplatsen

    Black Friday är inte bara elektronikkedjornas högtid! Tillströmning av besökare till handelsplatsen ger också era restauranger, kaféer och tjänsteverksamheter en stor möjlighet att öka sin försäljning.


     

  4. Förläng

    Utnyttja Black Friday som ett avstamp men förläng så att rean varar åtminstone över helgen och till måndagen då Cyber Monday går av stapeln. Eller så gör man som Amazom.com och förlänger Black Friday hela 35 dagar.


     

  5. Utökade öppettider

    Förläng handelsplatsens öppettider under kampanjen


     

  6. Var där för kunden

    Sätt in extra concierge-service och se till att det finns personal på plats på handelsplatsen för att hjälpa kunderna.


     

  7. Gå digitalt

    Utnyttja de digitala plattformar som ni har tillgängligt.


    SMS

    Kommunicera ad-hoc med kunderna under kampanjperioden och länka till erbjudande och kampanjsidor.


    Facebook

    Uppdatera regelbundet om vad som händer och dela med er av shoppingtips. Utnyttja möjligheten med att kunna sända LIVE på facebook


    Instagram

    Uttnyttja instagrams stories-funktion! Gör snygga fotouppdateringar kontinuerligt under kampanjperioden. Samarbeta med butikerna och gör partnerinlägg med specialerbjudanden som endast är tillgängliga för era följare på instagram.


    Snapchat

    Om ni saknar Snapchatkanal så kanske det är hög tid att skaffa det och testa under Black Friday. Det är ju viktigt att man har glimten i ögat när man kommunicerar så varför inte löpa linan ut och använda deras otroligt populära filter!


     

  8. Ta hänsyn till kritiken

    Black Friday har på senaste år blivit kritiserat och ses som en av konsumtionssamhällets värsta syndabockar. Vi har sett exempel på företag som tar kritikernas parti och stänger ner sina webbshoppar under Black Friday eller skänker hela eller delar av vinsten till miljövälgörande ändamål. Det finns en möjlighet även för en handelsplats att utnyttja tillfället att informera om medveten konsumtion.

Lojalitet på riktigt

Idéen om lojalitet som affärsmodell sträcker sig så långt bak som till 1700-talet. Grundidéen är att öka och behålla engagemanget hos kunderna genom att belöna dem för att de väljer att köpa just din produkt.


Klippkort och premier

En tidig variant av lojalitetsprogram och belöningar är klippkort och premiumprogram. Det började med att man gav ut kopparpoletter till kunder som kunde bytas mot produkter till att man gick över till stämpelkort under 1800-talet. Under alla år har man utvecklat lojalitetskoncepten till att använda sig av allt från premier i förpackningar, samla streckkoder och bli belönad till kreditkortsbunden lojalitetsmätning.


 

Är konsumenter verkligen intresserade av att vara med i kundprogram?

Det korta svaret är Ja.

Konsumentlandskapet idag är fullproppat med både framgångsrika och mindre framgångsrika kundprogram. Lojalitetsidén tillämpas i alla branscher från toalettpapper till dator- och mobilspel och även på övergripande nivåer såsom fackförbund, bank och försäkring.

Hur framgångsrikt ett program är beror på hur väl man lyckas möta sina kunders förväntningar.
Generellt sätt så tycker människor om att vara lojala så länge belöningen i slutändan är värt mödan. Dagens konsument älskar att samla poäng, bli belönade och ta sig till nästa nivå.

Ett exempel på några som har lyckats bra är Lambi. De använder sig av koder på insidan av förpackningarna som kunden registrerar på deras hemsida och därefter hämta ut belöningar. I deras “poängshop” så finns bland annat ett litet mjukisdjur som är väldigt populärt hos programmets deltagare – så populärt att de vissa år skickar ut över 100 000 st!


 

Framgångsfaktorer

Hur når du framgång med ditt kundprogram? En avgörande framgångsfaktor är belöningen. Alltså det upplevda värdet kunden får genom att vara trogen. Idag så har vi fler möjligheter än någonsin att hitta attraktiva sätt att belöna våra kunder. Alltifrån fysiska saker till tjänster och prenumerationer. Ha i åtanke att kunden ska tycka att belöningen är åtråvärd samt att i handelsplatsens fall se till att belöningen inte eliminerar potentiella inkomster för butikerna.

En annan avgörande framgångsfaktor är programmets enkel- och tillgänglighet. Kunden ska inte behöva fundera på hur programmet fungerar, vad den måste göra för att delta eller hur den ska kunna hämta ut sina belöningar.


 

Allt i en app

Vi på GoLoyal har jobbat med kundlojalitet i över ett decennium – i synnerhet med och för handelsplatser. Vi erbjuder en rad olika tjänster och verktyg för att driva trafik, försäljning och lojalitet på handelsplatser. Idag jobbar vi bland andra tillsammans med Emporia, Kupolen och Bromma Blocks.
I maj så lanserade vi vårt nya koncept Shopping Center Loyalty. Det är en appbaserad tjänst för handelsplatser att driva lojalitet på RIKTIGT! Principen är enkel, lojalitet ska belönas men inte genom att vid första kundkontakt kapa butikens marginaler.

Appen används av medlemmen på en handelsplats för att registrera alla köp. I kassorna finns en QR-kod som medlemmen blippar med hjälp av appen. Detta sker alltså efter varje enskild betalning i köpcentrumet.
Varje aktivitet tar medlemmen ett steg närmare nästa nivå i dels ett generellt program för hela handelsplatsen och dels för den butik som medlemmen gjort sitt köp i. I det generella programmet så belönas medlemmen av handelsplatsens ägare och i det butiksspecifika programmet så belönas medlemmen av butiken. Lösningen innebär att besöket på handelsplatsen fylls med mål och mening samt att besökaren blir dubbelt belönad för sin lojalitet.

För butikernas del så innebär det ett kreativt engagemang där de själva kan sätta spelreglerna för hur deras trogna kunder ska belönas. Butikerna kan fritt hur många nivåer de vill ha och hur kunden ska belönas på varje nivå. Vi från GoLoyal hjälper givetvis till att samla in belöningsuppläggen och utformar dem tillsammans med butikerna.

På handelsplatsnivå så jobbar vi tillsammans med centrumledningen för att skapa ett attraktivt program. Vi hjälper till att ordna med belöningar i form av till exempel gratismånader på prenummerationstjänster, taxiresor med UBER och Böcker.

Hur vi fick butikerna på Emporia och Field’s att jubla

  • juli 12, 2017
  • blog

Bakgrund

Vi har länge arbetat med Steen & Ström och det har varit en fantastisk resa för båda parter. 2016 bestämde vi oss för att fördjupa samarbetet och tillsammans skapa ett lojalitetsprogram med ett delat fokus: att gynna både kunden och butikerna.

Vi funderade länge på hur vi med hjälp av avancerad teknik och smart kommunikation skulle få besökaren att återkomma till handelsplatsen och samtidigt gynna butikerna utan kapa deras marginaler.  Lösningen? Den appbaserade plattformen Shopping Center Loyalty med achievements.


 

I appen får medlemmarna klippkort med belöningar efter X antal aktiviteter i butikerna som väljer att delta. Kunden registrerar alla köp de gör – med hjälp av QR-koder som är uppsatta i kassorna – och tar sig framåt mot nästa belöning genom att vara en aktiv besökare och upprepat handla inom handelsplatsens område.

Som en extra morot så räknas aktiviteterna också på en övergripande handelsplatsnivå där fastighetsägaren belönar kunden när de når en högre lojalitetsnivå för handelsplatsen som helhet.


 

Under Maj så lanserade vi det nya lojalitetskonceptet under namnet MyPlays på Emporia i Malmö och Fields i Köpenhamn.

Emporia och Fields sjösatte samtidigt lanseringsevent och kommunikation i digitala och postala kanaler.

De soliga sommardagarna till trots så blev det en succé! Redan under lanseringshelgen så trillade det in fler medlemmar än väntat och aktiviteten var i full gång. Butikerna var särskillt glada över det enkla upplägget och möjligheten att själv styra över innehåll och belöningar som komplement till deras befintliga kundklubbar.

GoLoyal stärker sitt team med en unik kompetens

Nu förstärker vi vårt team med Charles Larsson som Senior Advisor!

Charles Larsson har mer än 30 års erfarenhet av svensk detaljhandel med fokus på köpcentrumutveckling och konsumentbeteende. Han kommer senast från Steen & Ström där han under drygt 13 år var Marketing Director i Sverige med ansvar för marknadsföring, analys och konceptfrågor.

”- För mig står GoLoyal för framtidens digitaliseringslösningar som både sätter kundens, butikens och köpcentrumets bästa i fokus. Det är smarta lösningar med tydlig kundnytta baserat på enkla gränssnitt och med nyaste tekniken som bas. Att kunna vara med i en sådan utveckling ser jag som väldigt spännande.” säger Charles Larsson.

Charles har arbetat med etablering av många framgångsrika köpcentrum såsom Allum i Partille, Sollentuna Centrum och Emporia i Malmö.

Idag arbetar Charles som senior rådgivare inom detaljhandel och köpcentrum.Han är bland annat delaktig i utvecklingen av Kongahälla Shopping i Kungälv för Adapta Fastigheter.

”- För oss är Charles en av de mest meriterade och kunniga personerna på Köpcentrum-marknaden idag. Hans erfarenhet och unika insikt i Köpcentrums utveckling och möjligheter är extremt värdefullt för oss. Charles kommer att vara en viktig länk både i vår ambition att digitalisera köpcentrum och i vår internationella satsning” säger Björn Bjärbo, VD GoLoyal AB.

Varannan kund vill byta information mot erbjudanden

  • januari 20, 2016
  • blog

Att vara med i en kundklubb är en sak, att dela med sig av sina uppgifter är en helt annan. En undersökning visar dock att 47 procent är villiga att dela med sig av personlig data i utbyte mot erbjudanden.

Det är Pew Research Center som gjort undersökningen bland amerikanska konsumenter. Av de tillfrågade säger sig 47 procent vara villiga att byta personlig data i utbyte mot erbjudanden. En tredjedel, 32 procent, säger blankt nej till att dela med sig.

Källa: Handelstrender.se