6 tips på hur du får din butik att lyfta med MyPlays

Vi på GoLoyal har arbetat med köpcentrum och handelsplatser i 10 år och har samlad erfarenhet från att driva Sveriges bästa lojalitetsprogram.

Först lite om hur butiksbelöningarna fungerar. Programmet bygger på stämpelkortsprincipen, så när medlemmarna registrerar sina köp (genom att scanna en QR-kod som sitter vid kassan) får de bonus. Efter tex fem köp får medlemmen en gåva. Det går att få bonus på flera olika sätt, det kan vara genom att handla i en och samma butik, handla i flera olika butiker eller genom att lösa olika uppdrag som finns i appen.

Köpcentrumet kommer gå in och ge bonus på alla köp som görs på plats. En bonus kan vara något från en nationell partner som tex Nextory, en lokal partner som Malmö Opera för Emporia eller att köpcentrumet köper en produkt från någon av butikerna som tex kaffe från ett café. Om ni har någon produkt som skulle fungera som centrumbonus är vi mycket intresserade av att köpa det av er.

Alla butiker kommer också kunna ge bonus till dem som är lojala till just deras butik. Tex så har Lindex valt att ge 30% på en valfri vara efter att en medlem handlat fem gånger hos dem. Såklart hoppas vi att ni också vill vara med med en butiksbonus!


1. Kedjebelöningar

I MyPlays så kommer butikerna att ges möjlighet att ge flera belöningar baserat på hur många gånger en kund handlar. Ni kan alltså belöna kunden flera gånger baserat på olika nivåer. T ex “gör två köp och få ett par strumpor” och när kunden gjort det så öppnas nästa steg i utmaningen; “gör 5 köp och få 40% rabatt på en tröja” osv. Det finns inga begränsningar för hur många belöningar ni kan ha och det är bara er fantasi som sätter gränserna för hur ni lägger upp det

(källa giphy.com)


 

2. Ge kunden en lätt chans att komma in i matchen

En framgångsfaktor för de butiker vi jobbar med på andra handelsplatser är att börja med ett lågt insteg. Dvs att ni som butik lägger en liten belöning som första steg för kunden i programmet som kräver få köp. Till exempel “Gör 2 köp och få 10% rabatt” för att senare lägga en högre tröskel därefter. “Gör 5 köp och få 20% rabatt”.

 

(giphy.com)


 

3. Belöna med gåvor! <3

Istället för att erbjuda en procentrabatt vid X antal köp så kan ni också belöna kunderna med saker. Det upplevda värdet för kunden kan ibland vara högre när man får något fysiskt. Till exempel “Handla tre gånger och vi bjuder på kaffet vid nästa besök”.

Detta kan vara ett ypperligt tillfälle att kolla över om det finns sortiment eller lager som har legat en tid eller inte rör på sig i önskad takt vilket kan visa sig vara rena guldet för lojala kunder.

 


 

4. Tänk till en extra gång vilket värde ni är beredda att belöna en lojal kund med

När en kund kommer och handlar för tredje, fjärde eller femte gången så innebär detta att kunden har visat på god lojalitet men också att den (förhoppningsvis) har spenderat en rejäl summa pengar. Med det i åtanke så kan det vara läge att fundera på hur mycket detta är värt och om det är läge att höja nivån ett snäpp på vad ni belönar kunden med.

 

(giphy.com)

 


 

5. Var kreativa

Kom ihåg att det bara är fantasin som sätter gränserna för hur ni ska arbeta med belöningarna. Ni är experter på era kunder och hur deras shoppingupplevelse kan bli bättre och med lite kreativ frihet så är vi övertygade om att ni med hjälp av verktygen i MyPlays kan skapa en riktig framgång för er butik.

 

(giphy.com)

 


 

6. RING OSS 😀

Vi på GoLoyal har väldigt lång erfarenhet av att arbeta med köpcentrum och butiker och vi är bara ett telefonsamtal bort om ni behöver hjälp, support eller någon att bolla bonusar med.

Du når våra fantastiska projektledare genom att ringa 08 239 000

 

(giphy.com)