8 vattentäta tips för en lyckad Black Friday kampanj.

Vad är Black Friday?

Black Friday är ett handelsfenomen från USA, där det är den största handels och readagen. Namnet härstammar från Philadelphia där det etableraes 1961 och fenomenet springer ur att människor i och med högtiden Thanksgiving -som alltid äger rum på en torsdag- får en klämdag som handeln har sett en möjlighet att marknadsföra som årets stora shoppingdag.

I Sverige har Black Friday etablerats mer och mer de senaste åren och 2017 så förväntas fenomenet breda ut sig mer än någonsin.


För att du som nyckelspelare i centrumorganisationen ska lyckas med en lyckas med din Black Friday kampanj så har vi sammanställt en lista på våra hetaste tips:

 

  1. Kommunicera

    Berätta för dina kunder genom att annonsera, skicka ut DR, SMS- och/eller E-postutskick. För bästa effekt så säkerställ att kunden förstår vart den ska, när kampanjen gäller och framförallt att ett besök till handelsplatsen kommer att löna sig. Kom framför allt ihåg att vara livfull i din kommunikation och utnyttja de digitala kanalernas styrka. Du vet väl om att du kan använda animerade GIF-bilder när du kommunicerar via e-post? (Se exempel på effektfulla GIF-kampanjer via e-post här: https://mailbakery.com/blog/25-wonderful-examples-of-animated-gifs-in-email-marketing-templates/ )Som extra krydda så kan det vara värt att tänka till två gånger om detfinns något annat incitament att kommunicera för att locka besökare. T ex:

    Utnyttja knapphetsdilemmat
    De mest attraktiva varorna tar slut fort, fort, fort under reorna. Besök oss NU för att säkerställa att inte någon annan fyndar dina favoriter.

    Lockbete
    Bjud på en kaffe med en voucher på handelsplatsens café

    Sista minuten
    Gå ut med en påminnelsekampanj i ett sent skede under perioden med utökade prissänkningar i utvalda butiker.

    Tävling
    Lotta ut något till besökarna. Julen står för dörren så chansen att vinna ett presentkort på din handelsplats är kanske anledning nog för ett besök?


     

  2. Leverera

    Säkerställ att satsningen lever upp till besökarnas förväntningar. En stor kampanj i samband med Black Friday kommer med höga förväntningar på bra shopping och bra priser. Kundens glädje kan bli kortvarig om dennes ansträngning inte bemöts med vad den förväntar sig.


     

  3. Få med hela handelsplatsen

    Black Friday är inte bara elektronikkedjornas högtid! Tillströmning av besökare till handelsplatsen ger också era restauranger, kaféer och tjänsteverksamheter en stor möjlighet att öka sin försäljning.


     

  4. Förläng

    Utnyttja Black Friday som ett avstamp men förläng så att rean varar åtminstone över helgen och till måndagen då Cyber Monday går av stapeln. Eller så gör man som Amazom.com och förlänger Black Friday hela 35 dagar.


     

  5. Utökade öppettider

    Förläng handelsplatsens öppettider under kampanjen


     

  6. Var där för kunden

    Sätt in extra concierge-service och se till att det finns personal på plats på handelsplatsen för att hjälpa kunderna.


     

  7. Gå digitalt

    Utnyttja de digitala plattformar som ni har tillgängligt.


    SMS

    Kommunicera ad-hoc med kunderna under kampanjperioden och länka till erbjudande och kampanjsidor.


    Facebook

    Uppdatera regelbundet om vad som händer och dela med er av shoppingtips. Utnyttja möjligheten med att kunna sända LIVE på facebook


    Instagram

    Uttnyttja instagrams stories-funktion! Gör snygga fotouppdateringar kontinuerligt under kampanjperioden. Samarbeta med butikerna och gör partnerinlägg med specialerbjudanden som endast är tillgängliga för era följare på instagram.


    Snapchat

    Om ni saknar Snapchatkanal så kanske det är hög tid att skaffa det och testa under Black Friday. Det är ju viktigt att man har glimten i ögat när man kommunicerar så varför inte löpa linan ut och använda deras otroligt populära filter!


     

  8. Ta hänsyn till kritiken

    Black Friday har på senaste år blivit kritiserat och ses som en av konsumtionssamhällets värsta syndabockar. Vi har sett exempel på företag som tar kritikernas parti och stänger ner sina webbshoppar under Black Friday eller skänker hela eller delar av vinsten till miljövälgörande ändamål. Det finns en möjlighet även för en handelsplats att utnyttja tillfället att informera om medveten konsumtion.